maandag 26 september 2011

Stop motion



Ik gebruikte in een vorige post een stop-motion-filmpje. Hoe maak je dat eigenlijk? Ik was er best nieuwsgierig naar en heb gezocht op internet. Het lijkt me een zeer geduldig werkje en dat is het ook, las ik. Op wikihow vond ik beschreven hoe je het maakt.

Voor stop-motion is een (digitale)camera nodig die in staat is om opnames frame per frame te maken. Eerst wordt het voorwerp dat op film moet bewegen in een bepaalde houding neergezet en met de camera wordt een frame hiervan geschoten. Vervolgens wordt de houding van de figuur een fractie veranderd en wordt er opnieuw één frame geschoten met dezelfde achtergrond. Dit wordt herhaaldelijk gedaan. Door vervolgens alle plaatjes achter elkaar (snel) af te spelen lijkt het alsof het voorwerp uit zichzelf beweegt.

Stop-motion is zeer tijdrovend. Om een goed vloeiend beeld te krijgen, heeft men 25 frames per seconde nodig en is het essentieel dat de camera stilstaat. Maar het kan ook dat je de camera een heel klein beetje verschuifd zodat het lijkt alsof de camera meebeweegd. Veel amateurs gebruiken 12 frames per seconde omdat dat minder tijd kost. Het resultaat ziet er daardoor vaak wel schokkeriger uit.

Inderdaad, tijdrovend dus. Ik weet nog niet of ik dat een keer ga uitproberen. Mocht ik dat doen, dan zal ik het hier plaatsen....

Geen opmerkingen: