zondag 14 juni 2020

Op de fiets naar het Meijepad en terug

Met de trein en een mondkapje reizen is een gedoe. Bovendien zouden wij voor de lol reizen en niet uit noodzaak. En dat mag niet in de coronatijd.
Omdat we elkaar - moeder en dochter - sinds 6 maart niet meer gezien hadden vonden we het wel tijd worden voor een reisje. Niet met de trein, maar met de fiets. De afstand tussen onze huizen is volgens de ANWB routeplanner 81,9 km met de fiets. Met de auto zou het 89,2 km zijn.
Als we nu ieder ongeveer 40 km. en iets meer zouden fietsen dan zouden we elkaar ergens in het midden wel tegenkomen.
Fietsafstand voor mij is 43,5 km naar Nieuwkoop

De ontmoetingsplek is Nieuwkoop geworden, aan het Meijepad. Voor mij zou het 43,5 km zijn en af te leggen in 2,53 uur bij een snelheid va 15 km/uur.

Klaar voor de start

Woensdag 10 juni was het zover. om 8.50 uur vertrok ik na goed ontbeten te hebben en met een instelling van dit-ga-ik-doen. Eerst naar Hilversum en daarna dwars door Hilversum richting Vreeland. Grotendeels langs de N201. Er was niet veel wind en de lucht was bewolkt. Prima fietsweer dus.
Voorbij Hilversum, richting Vreeland

Brug over kanaal en spoor bij Loenersloot
En bij Loenersloot ging het mis. Want ik kon de route richting Vinkeveen niet vinden. Ik vroeg de meneer welke kant ik op zou moeten fietsen en hij wees mij de weg, maar ik vond de weg niet. Toen kwam ik de meneer opnieuw tegen en toen wees hij weer naar het tunneltje, waar ik juist vandaan kwam. Enfin, ik ging maar weer door het tunneltje en fietste door richting Loenersloot. Die plaatsnaam stond immers wel op mijn lijst, gevolgd door Vinkeveen. Nou ja, ik fietste wel richting Vinkeveen, maar niet langs de Provinciale weg, zoals gepland. Het was niet goed, maar zolang ik in de verte de Provinciale weg zag, dacht ik dat het niet zo erg was. Uiteindelijk vroeg ik een mevrouw in een auto of ik op de goede weg was. Dat was niet zo, maar als ik in Baambrugge over het bruggetje links zou gaan en daarna rechts af en doorfietsen tot en met het fietstunneltje zou ik weer op mijn route zitten. Gedaan en wat is Baambrugge een leuk plaatsje! Dat had ik dan bijna gemist.... Inmiddels scheen het zonnetje lekker warm op mijn rug.
Over de brug links en meteen weer rechts en dan alleen maar rechtdoor
Richting Vinkeveen, dat was de opdracht nu. Gewoon de borden volgen. En daarna naar Mijdrecht.
Omdat ik al een keer verkeerd fietste, zou ik me nu maar aan de verkeersborden houden, nam ik mij voor. Soms ontbreken de naamborden van de wegen of straten en dat helpt niet.
Voor het eerst zag ik Nieuwkoop op een bord staan, vlak voor Mijdrecht
In Mijdrecht ging het toch weer mis, dacht ik. Laat ik maar heel goed de borden volgen en de mensen vragen, die altijd heel vriendelijk antwoord geven. Dat had ik al gemerkt. Volgens mijn routebeschrijving zou ik naar de fietsbrug moeten. Maar de straatnamen klopten niet, dus... Gelukkig werkt mijn inwendige kompas meestal goed en daarom hoopte ik dat ik niet te ver van de route was afgeweken.
Pauze om te bellen
Tijd voor pauze en een telefoontje. "Waar ben jij?" "Geen idee, ik denk dat ik niet op mijn route zit." "O, ben jij er bijna, ja, neem jij dan maar een kwartier pauze op jouw bankje, ik fiets zo verder."
En ik fietste verder. Een echtpaar met een hond vertelde dat ik links, daarna weer links moest gaan en dan zou ik de fietsbrug al zien liggen. Oh, dat was goed nieuws. Dus toch de fietsbrug! En het was ook zo. Wat fantastisch!
De fietsbrug
Ik ging lopend over de fietsbrug. Daarna meteen aan de mevrouw op de boot aan het steigertje gevraagd waar de Sluitkade is. Want dat stond nergens aangegeven en ik wilde zeker weten dat ik de goede kant op zou gaan. En verder fietsen....
De kerkklok slaat 12.00 uur in Noorden
Klokslag 12 uur fietste ik Noorden binnen. Op 6 km afstand van Nieuwkoop. 12 uur was de afgesproken tijd aan het Meijepad in Nieuwkoop. Dat had ik dus niet gered. Waarschijnlijk door het omfietsen via Baambrugge... Gewoon doorgaan. Eenmaal in Nieuwkoop was het nog 4 km naar de Meije. Tjonge zware laatste kilometers..... maar wel een mooie weg. Bijna alle huizen aan deze weg hebben een brug naar hun voordeur met in het water ontzettend veel waterlelies. Zo prachtig!
En daar stond Virra, eindelijk. Hoi hoi.
We vonden een fantastische picknickplek aan het Meijepad tussen het riet en aan het water. 
Parkeren op de picknickplek

Uitzicht

Uitzicht naar rechts

Uitzicht naar links

Wat een gezellige picknick

Wuivend riet
Happy
We hebben hier 2 uur lang gezeten, gelegen, gekletst, gedronken, gegeten en uitgerust.
De lucht werd grijs, maar het bleef droog. We hadden eendenbezoek en hoorden kikkers.
Bovendien heb ik spieren gestrekt, want dat was wel nodig. Er was immers nog een terugweg te gaan.

Doei doei, zwaai zwaai. We namen afscheid en wensten elkaar een goede terugreis.
De terugreis heb ik vooral via de borden gedaan. Geen gedoe, niet eigenwijs een "leuke" route volgen, maar wel de kortste.
Pauze op een bankje, hier ging het mis op de heenweg
Net voor de grote brug bij Loenersloot even pauzeren op het bankje. Met energiedrankje en hazelnoten. Want energie heb je wel nodig als je nog zo'n 17 km moet richting Hilversum. En dan nog naar huis. Op de plek bij het bankje keek ik welk bord ik daar op de heenweg gemist had. Nou ja, zelfs als ik er nu op let, is het lastig te zien.

Niet gemaaide bermen
En weer verder. Richting Hilversum kwam ik mooie niet gemaaide bermen tegen. Je ziet dan gelijk de wilde grassen en bloemen. Goed hoor!
Loosdrechtse plassen


Wikke
Langs Loosdrecht en het plassengebied. Veel mooie bloemen in de bermen, die ik nog wil tekenen.
Daarna over de hei.
Hei bij Hilversum
En door het bos bij 't Bluk. 
Bos bij 't Bluk
Tenslotte nog de laatste kilometers naar huis. Thuis om 18.45 uur. Het waren minstens 90 kilometers.
Morgen vast spierpijn, maar het was het waard. Een Gezellige Geslaagde dag!






2 opmerkingen:

Biebindebieb zei

Een welbestede dag van jullie allebei!

Unknown zei

Dank je wel, dat was het zeker!