zondag 27 maart 2016

Sterke vrouw

Voor jou

Zij
Zij is nog mini, maar zij wil graag groot zijn. Ze is compleet en heeft het nog niet bewust door. Ze ziet zichtzelf nog niet zoals ze is. Maar het zonnetje schijnt buiten en in haar hart.
Waarom moet ik me toch steeds aanpassen? En waarom kan ik niet gewoon zo zijn als de andere meisjes? Vinden zij me wel lief? Ik voel me het fijnst ineen zacht jurkje. Het valt soepel om me heen. Waarom dragen de anderen een spijkerbroek? Mijn lievelingskleur is blauw, waarom niet roze, zoals bij de anderen?
Ze begreep het niet helemaal.
Gelukkig bleef het zonnetje wel schijnen.

Zij
Zij moet keuzes maken, net als iedereen. Naar welke school wil zij? Welke opleiding kiest zij? En wíl ze wel verandering? Go with the flow... Vernieuwen geeft nieuwe kansen en hoop. Je gaat verder. Op school, in het leven. Met de fiets, de bus, de trein, het vliegtuig.
Je verlegt je grenzen en leert. Je moet wel.
Zoals in de spreuk:
Een schip is het veiligst wanneer het inde haven ligt, maar daar zijn schepen niet voor gebouwd.
Toch is het soms niet genoeg. Je krijgt maar 10 minuten, terwijl je minstens een uur nodig hebt. Dan denk ik aan het filmpje dat ik op youtube tegenkwam. Een klas kreeg 10 minuten om iets te tekenen op een A4, waar al een cirkel op stond en 2 strepen. Elk kind "zag" meteen dat die 2 strepen de wijzers van een klok konden zijn, dus ontstonden er 30 klokken in 10 minuten. Eenheidsworst.
Zelfde opdracht, zelfde klas, zelfde papier.
Maar nu kregen ze een uur de tijd en wat denk je? De meest gevarieerde, kleurige, originele tekeningen werden gemaakt.
De kracht van inspiratie vanuit jezelf.

Dus: geef jezelf de kans en de tijd om je grenzen te verleggen. Wacht ook niet op de opdracht, maar doe het vanuit jezelf. Soms merk je dat je je grenzen niet kunt bereiken, omdat je jezelf grenzen oplegt. Dus durf voor je eigen weg te kiezen.
Ik ga mijn eigen weg
Pas als je de moed toont om je eigen weg te gaan, toont de weg zich aan jou. Dáár moet je wel een sterke vrouw voor zijn!

Zij
Het kan lang duren, heel lang, totdat zij dit inziet. Soms duurt het een leven lang. En dat is niet erg! Op het juiste moment is het zover. Dan weet ze wat ze wil en ook hoe ze het kan doen. Omdat ze diep is gegaan om erachter te komen. Ze kent zich zelf, ze is weer puur en sterk. En ze weet weer dat het zonnetje óók voor haar schijnt.

Er woont een vrouw in je
ze staat stevig op beide benen
Haar voeten wijzen naar voren
haar armen gestrekt, haar rug niet gebogen
Ze kan alleen leven als jij haar ruimte geeft,
haar van adem voorziet
haar voldoende lucht en koestering geeft
oel hoe stevig ze staat!
Bedankt dat deze vrouw er altijd is
Als je goed naar haar luistert,
kun je haar altijd om raad vragen,
want deze vrouw die in je woont,
ben je zelf......

Mofio

Geen opmerkingen: