zondag 23 januari 2011

American History X

United by hate; divided by truth

De film American History X draait om Derek Vinyard (Edward Norton, een jonge neo-nazi, die na drie jaar uit de gevangenis komt. Hij heeft gezeten voor een brute moord op twee zwarten. Derek was de charismatisch leider van een bende neo-nazi's, maar in de gevangenis is hij tot inkeer gekomen. Zijn jongere broer Danny (Edward Furlong) is inmiddels ook het racistische pad opgegaan - in de voetsporen van zijn oudere broer. In terugblikken krijgen we te zien hoe het zo ver heeft kunnen komen.
Danny's schoolhoofd probeert hem op het rechte pad te houden en spreekt Derek aan op zijn verantwoordelijkheid.

Als je American history X ziet, denk je dat de verklaringen waardoor jongeren tot racisme komen en vervolgens weer van hun geloof afvallen zijn te simpel om geloofwaardig te zijn. De film suggereert dat het veel te maken heeft met autoriteit; veranderingen worden ingezet door vaderfiguren.

Ik besef goed dat de problematiek hier te simpel wordt getoond, maar ik hoop dat - door aandacht voor deze film te vragen - toch nagedacht wordt over discriminatie.
Ieder ander, ongeacht huidskleur en cultuur, verdient respect.
Wat mij betreft gaat de film niet over de moord van een blanke op een zwarte, maar over de moord van een mens op een medemens.

Lees meer recensies.

2 opmerkingen:

Marissa Tamayo zei

Hoi ERna, Ik zal de film kijken, nu dat ik heb jouw comentaar gelezen.

groetjes,

ern@zone zei

Marissa, sommige scenes heb ik niet gezien, omdat ze te heftig zijn...
Maar toch vond ik het een goede film.