maandag 1 november 2010

Joe Speedboot


Joe Speedboot is een heerlijk boek om te lezen. Ik heb het net uit. Er zat snelheid in het boek en veel rake beeldspraken. De auteur is Tommy Wieringa.

Fransje Hermans, de hoofdfiguur, is een grote bewonderaar van de samoerai en hij leest het boek van Miyamato Mishashi. Hij haalt diverse citaten aan uit het boek van de oude samoeraistrijder. Deze samoeraistrijder heeft in zijn leven geen enkel gevecht verloren.
Ik vind deze spreuk heel mooi gekozen. Zie ook mijn vorige post.
Ik begrijp nu ook het waaróm van deze spreuk!

In het eerste deel Penseel schrijft Fransje alle gebeurtenissen in het dorp zo goed mogelijk op in de hoop er later profijt van te hebben.
In het tweede deel van het boek gaat hij de weg van het Zwaard op. Hij beschrijft geen gebeurtenissen meer op in zijn dagboeken, maar gaat zich als armworstelaar (de strijd,) ontwikkelen: de tweede weg van de samoerai: die van het zwaard.

Een interview met de schrijver Tommy Wieringa is te beluisteren op de site van Radio Nederland Wereldomroep (2005)

In de klas van mijn zoon gaat dit boek klassikaal gelezen worden. Ik ben benieuwd naar hun ervaringen.... en de uwe...

Geen opmerkingen: