maandag 7 januari 2013

Fan van Salvador Dalí

salvador dali     galatea of the spheres

Te zien in het Teatru-Museu Dali in Figueres, Spanje. Daar ben ik (nog) nooit geweest, maar wel in het museum over Dalí in Brugge en in Parijs.

Dalí expositie in het Belfort in Brugge
Dat gebeurde in één vakantie en ik was op slag fan geworden van Salvador Dalí. Behalve schilder was hij ook ontwerper, cineast en schrijver van briljante teksten. Lees meer over Dalí in het Nederlands op deze site of op de wikipedia.
Voor mijn verjaardag heb ik een kalender voor 2013 gekregen en elke nieuwe maand ga ik schrijven over de afbeelding van de maand.

In januari is dat Galatea of the Spheres.
Het schilderij behoort tot het surrealisme. De afbeelding is niet abstract; je ziet nog wat het voorstelt. Toch is het ook niet helemaal realistisch, Dali heeft zijn vrouw Gala geportretteerd - voor wie hij een oneindige liefde voelt - door middel van kleine bolletjes/atomen. Het lijkt of er veel beweging in het schilderij zit, doordat hij ze allemaal achter elkaar heeft geschilderd. Heel bijzonder.

Op youtube heb ik een animatie gevonden, die dit duidelijker laat zien:



De titel prikkelt je fantasie/nieuwsgierigheid. Zijn vrouw heet Gala en Galatea is de naam van een maan die om de planeet Neptunes draait.
Ik vraag me af in hoeverre dit toeval is; het bestaan van Galatea is pas in 1989 ontdekt door de Voyager 2.
Is de maan naar haar vernoemd?
Nee, is lees dat de maan Galatea is genoemd naar een nereïde uit de Griekse mythologie die werd bemind door Polyphemus.
Voorlopig geniet ik nog even van Galatea de las esferas van Dalí en waag me aan een post over de nereïde op een ander moment.

Geen opmerkingen: