zaterdag 24 januari 2009

De webdetective

Je besluit om op internet naar informatie te zoeken, want internet is immers
direct bereikbaar
gemakkelijk bereikbaar
snel bereikbaar

Maar internet is ook een wildernis van informatie, waarin je hopeloos kunt verdwalen en een heleboel flauwekul tegen kunt komen.

Kun je zomaar vertrouwen op dat wat je op je scherm ziet?

De Webdetective leert je stap-voor-stap waar je op moet letten, klik hier. Je leert op verschillende manieren kennis te maken met een site: wat is het doel van de site en wat is jouw doel.
Je leert ontdekken of een site wel betrouwbaar is en waar je op moet letten, je krijgt drie oefeningen en tenslotte een certificaat.
Als extra krijg je een checklist die je altijd kunt gebruiken als je weer moet zoeken op internet.

6 opmerkingen:

WoW!ter zei

Erna, maar wanneer een site voor het laatst is bijgewerkt in 2006 (zie het colofon op Webdetective: Deze site is voor het laatst bijgewerkt op maandag 11 september 2006.) dan voldoet het niet aan in elk geval niet aan punt 16 van de checklist http://www.webdetective.nl/checklist.html

ern@zone zei

Pfff, dat is slordig van mij...
Ik heb een reactie gestuurd naar de makers van deze site.
Ben benieuwd of ze reageren.
In ieder geval bedankt voor de tip!

Annemarie van Essen zei

Degene die de site behoort bij te werken is 'ik zei de gek'.
Ik ben morgen op kantoor en zal dat laatste hickupje dan ook even doorgeven.
Want natuurlijk is de site ook na die tijd nog wel geupdated.

Check je me volgende week nog even? :)

ern@zone zei

De site van de Webdetective is aangepast!
Bedankt essen2punt0

José van Kemenade zei

De webdetective lijkt me een goede site om mee te nemen in onze lessen mediawijsheid!

ern@zone zei

Ja, dat vind ik ook een goed idee, José