tag:blogger.com,1999:blog-4369212132071619860.post517781309340785562..comments2023-09-28T09:26:24.911+02:00Comments on ern@zone: Ding 22 Bibliotheek 2.0 en de toekomst van bibliothekenern@zonehttp://www.blogger.com/profile/03354643934050006760noreply@blogger.comBlogger3125tag:blogger.com,1999:blog-4369212132071619860.post-86740970935453051602008-12-06T15:03:00.000+01:002008-12-06T15:03:00.000+01:00Nou maar je komt een eind. Respect!Nou maar je komt een eind. Respect!Anonymoushttps://www.blogger.com/profile/17697500584086494123noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4369212132071619860.post-4276377282574030192008-12-04T23:49:00.000+01:002008-12-04T23:49:00.000+01:00Juist als de gebruiker aan het roer is en zijn tag...Juist als de gebruiker aan het roer is en zijn tags, bevindingen en uitingen kan toevoegen en presenteren aan wat er al is, wordt informatie nog veel breder aangeboden.<BR/>Voor iedereen en door iedereen! Share is more.<BR/>En dan ben je geen gebruiker meer, maar performer.<BR/><BR/>Er is een verandering gaande: van klant van een bibliotheek naar gebruiker/maker van het net met vele mogelijkheden om toe te voegen en te presenteren wat daarna weer te bekijken en te gebruiken is door iedereen.<BR/><BR/>En deze behoefte is er: zie youtube, blogs, wikis, gebruikers van my discoveries, etc. etc.<BR/><BR/>Wij als bibliotheek moeten daar natúúrlijk gebruik van maken en in meegaan.<BR/>Door het zelf te gebruiken/aan te bieden/te observeren = tegelijkertijd bekend maken bij het grote publiek. Want dat vind ik een taak voor ons.<BR/><BR/>Hoe zie ik dat plaatsvinden in mijn bibliotheek? <BR/>Ingangen geven via een uitnodigende website, een supercatalogus en persoonlijk contact. <BR/>De "ouderwetse" klant mogelijkheden laten zien en uitnodigen.<BR/>Met enquetes, een forum, ontmoetingen.<BR/><BR/>Het filmpje is prachtig. <BR/>Het gaat mijns inziens nog veel verder: namelijk over vrijheid.<BR/>Vrijheid om je mening te laten horen, te presenteren wat je wilt, bij publiek terechtkomen d.m.v. tags e.d. En in discussie gaan en gehoord worden.<BR/>Respect!<BR/><BR/>Pfff, ik vind dit onderwerp toch het moeilijkst om onder woorden te brengen.ern@zonehttps://www.blogger.com/profile/03354643934050006760noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4369212132071619860.post-22982749108216285382008-12-04T13:56:00.000+01:002008-12-04T13:56:00.000+01:00Dan heb ik nu een uitdaging voor je. Je benoemt de...Dan heb ik nu een uitdaging voor je. <BR/>Je benoemt de toekomst van de bibliotheek vooral als informatieleverancier, analoog en dan nu digitaal. Over het toegankelijk maken van je collectie vooral. Maar web 2.0 draait om een belangrijk gegeven: de gebruiker aan het roer. <BR/>De muren tussen de gebruiker, de klant, de distributeur, de producent verdwijnen. Die ommezwaai werd vooral veroorzaakt door de inburgering van het sociale web. Hoe zie je dat plaatsvinden in jouw bibliotheek? In de ontmoetingsfunctie, in het organisatiemodel, in de transparantie van de dienstverlening etc... <BR/>En ook, hoe vertaal je het digitale weer naar je fysieke dienstverlening. Bijvoorbeeld bij vragen als: <BR/>Ik wil de gebruiker inspraak geven in de collectievorming. Hoe geef ik dat vorm, digitaal maar ook fysiek. <BR/>Ik wil dat gebruikers elkaar onderling kunnen tippen en kunnen discussiëren over hetgeen ze gelezen en gehoord hebben. Hoe faciliteer je dat, digitaal en/of fysiek....<BR/><BR/>Kijk voor de inspiratie eens naar dit <A HREF="http://www.youtube.com/watch?v=qiP79vYsfbo&eurl=http://www.charlesleadbeater.net/home.aspx&feature=player_embedded" REL="nofollow">filmpje</A>.Anonymoushttps://www.blogger.com/profile/17697500584086494123noreply@blogger.com